PEMAHAMAN BAHAGIAN A
Kuasai
semua aspek Sistem Bahasa dalam DSKP
ASPEK
TATABAHASA YANG DIUJI
|
1. Kata Ganti Nama
2. Kata Kerja
3. Kata Adjektif
4. Kata Hubung
5. Kata Penguat
6. Kata BIlangan
7. Kata Arah
8. Kata Ganda
9. Penjodoh Bilangan
10. Peribahasa
11. Imbuhan
12. Penanda Wancana
13. Sinonim
14. Antonim
15. Pilih jawapan yang tepat
16. Pilih soalan yang tepat
17. penggunaan kata banyak makna dalam ayat
18. Ayat sama maksud
19. Pilih ayat yang betul
|
PEMAHAMAN
BAHAGIAN B
Soalan
21
a. Isi tempat kosong dalam
petikan.**
b.
Isi
tempat kosong berdasarkan soalan

|
Soalan 22 a)
a.
Tulis
ayat tanya berdasarkan jawapan.**
b.
Tulis
ayat aktif dan ayat pasif.*
c.
Tulis
cakap ajuk dan cakap pindah.*
d.
Tulis
ayat yang betul.
e.
Tulis
ayat songsang.
f.
|
Dan
lain-lain
Soalan 22 b)
Soalan dialog
yang menjurus kepada :
-memberikan
respons terhadap ayat perintah**
-memahami
pesanan dan menyampaikan pesanan**
**pastikan penggunaan kata
gelaran dan kata ganti nama diri yang betul. Perhatikan
siapa yang
lebih tinggi darjat atau kedudukannya.**
|
Soalan
22 c)
Soalan
peribahasa yang berdasarkan gambar tunggal.Tumpukan pada buku teks.Tulis
jawapan lengkap.Peribahasa meliputi perumpamaan, simpulan bahasa, kata-kata
hikmat, bandingan semacam dan lain-lain.
|
Contoh : Peribahasa yang sesuai berdasarkan
gambar tersebut ialah bagai aur dengan
tebing.
Soalan
23/24/25.
Rujuk contoh
daripada Lembaga Peperiksaan sebagai garis panduan.
23 a) lengkapkan perkataan/rangkai kata/frasa
b) soalanberdasarkan bahan stimulus
c) padankan
BETUL atau SALAH
24
a)
berikan maksud
b) soalan berdasarkan stimulus
c) soalan berdasarkan stimulus
d) soalan KBAT berbentuk memberikan
penjelasan.
25
a)
berikan maksud rangkap dalam puisi
b) soalan berdasarkan
stimulus
c) tandakan √ atau X
d) soalan KBAT berbentuk
memberikan penjelasan
RUJUK DSKP :
2.5.1 Membaca dan memahami
bahan untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik
2.5.2 Membaca, memahami dan
menaakul bahan untuk memindahkan maklumat mengikut keutamaan dalam bentuk
prosa.
2.5.3 Membaca, memahami dan
menaakul bahan untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik, puisi dan prosa.
2.6.1 Membaca bahan sastera yang sesuai untuk menghasilkan idea baharu.
2.6.2 Membaca bahan bukan
sastera untuk menghasilkan idea baharu.
3.3.3 Membina dan menulis
jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.
3.5.2 Mencatat maklumat
daripada pelbagai sumber dalam bentuk grafik.

FOKUS UPSR 2016
BAHAGIAN A (MEMINDAHKAN
MAKLUMAT)
Arahan soalan –
Tulis lima ayat tentang AKTIVITI* /
SUASANA / GAMBAR* / CARA-CARA*** /
KEPENTINGAN**/
FAEDAH / KEGUNAAN
|
||||||
|
||||||
|
|
BAHAGIAN
B (MENULIS ULASAN)
Arahan
soalan : Tulis ulasan tentang PETIKAN* /
GAMBAR*.
Pastikan
anda MEMBACA dan MEMAHAMI
KEHENDAK ARAHAN soalan.
|
||||
|
BAHAGIAN
C (MENULIS KARANGAN)
**Baca arahan soalan dan kenal
pasti soalan dan formatnya. Pilih karangan yang anda
dapat
hasilkan/tulis dengan baik. Jangan
bimbang dengan Soalan 2 yang mungkin
berbentuk
puisi kerana kehendak soalan karangan
itu penting.
|
|
No comments:
Post a Comment